DOWNLOAD CITY
شهر دانلود
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان

 


 

۱۰ فناوری مهم رو به رشد که بر زندگی همگان تاثیر خواهند گذاشت

دنیای فناوری همیشه در حال پیشرفت است. روزی نیست که در نارنجی خبری در مورد کشفی تازه یا ابزاری جدید منتشر نشود. اما اگر عمیق‌تر به این قضیه نگاه کرده باشید قطعاً دریافته اید که برخی از آنها ماندگار و آینده دار می شوند و سرانجام زندگی شما را در عمل متحول می کنند و برخی دیگر در همان اوایل راه از گود خارج می شوند. دانشگاه ام.آی.تی به عنوان یکی از طلایه داران حقیقی دانش و فناوری در جهان، ۱۰ فناوری رو به رشد را که به نظر محققان آن مطمئناً زندگی همه ما را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد مورد بررسی قرار داده است. در ادامه مطلب به اجمال، شما را با این ده فناوری تأثیر گذار آشنا می کنیم.


ادامه مطلب ...
 

نگاه نزدیک نارنجی: فبلت اکسپریا Z اولترا سونی

پس از مدت ها شایعات رنگارنگ، بالاخره سونی در چهارم تیرماه از فبلت فوق بزرگ Xperia Z Ultra رونمایی کرد و رکوردی جدید را در این بازار به نام خود ثبت نمود. محصولی زیبا، قدرتمند و جنگاور که در خور نام این غول فناوری شرقی است.


ادامه مطلب ...

 

AMD چطور برگزیده سونی و مایکروسافت برای کنسول های جدیدشان شد؟
دو هفته ای از E3 یعنی بزرگترین نمایشگاه بازی های کامپیوتری می گذرد و آخرین قطعات پازل نسل بعدی بازی ها سر جای خود قرار گرفته اند. مشخصات ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ را می دانیم٬ و اینکه چه چیزی را اجرا می کنند٬ چه چیزی را نه٬ و قیمت شان چقدر است. اما هنوز که هنوز است بعضی ها می پرسند که چرا مایکروسافت و سونی AMD را برای کنسول های جدیدشان برگزیدند. جواب به این پرسش را در قالب داستان انتخاب دو غول کنسول ساز٬ برای شما تعریف می کنیم.
 
ابتدا اینکه٬ برای یافتن دلیل انتخاب AMD باید «نیاز محتوا» را شناخت. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت به دنبال این هستند که رد پای کنسول شان بیشتر به چشم آید٬ تعداد برنامه ها را افزایش دهند٬ و هزینه توسعه نرم افزار را پایین بیاورند. ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ طراحی شده اند تا کارهایی بسیار بیشتر از بازی را انجام دهند. آنها قرار است قطبی برای تمام سرگرمی ها و البته کنترل سیستم های خودکار خانگی باشند و برای اینکه به شکلی موثر به چنین هدفی برسند٬ نیازمند صدها اپلیکیشن پیچیده اند که باید کدنویسی آنها سر راست باشد. از این رو نیاز به یک معماری پردازشی غیر از معماری Power بود.
 
پردازشگرهایی که ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ را قدرت می بخشند٬ از معماری Power بهره برده اند که ۷ سال قبل یک عملکرد فوق العاده را نشان می داد٬ ولی برنامه نویسی برای آن بسیار سخت تر از پردازنده های ARM یا Imagination Technologies یا X86 (اینتل و AMD) بود. به علاوه٬ سرمایه گذاری فنی در معماری های ARM و Imagination و X86 خیلی بیشتر بوده و اکوسیستم PowerPC تحلیل رفته٬ زیرا میزان عملکرد آن به نسبت وات مصرفی مناسب نیست. در دنیایی که کنسول ها نیازمند تعداد اپلیکیشن هایی به فراوانی تلفن های هوشمند خواهند بود٬ تنها جواب می توانست از بین این سه باشد: ARM یا Imagination Technologies یا X86.
 
سونی و مایکروسافت هر دو حس کردند که Imagination Technologies اکوسیستم مناسب و قدرت پردازشی لازم را ندارد. سپس دایره انتخاب به ARM و X86 محدود شد و مبارزه رو در رو ترتیب یافت. نمونه اولیه کنسول ها با معماری ARM قدرت لازم را دارا نبودند و مماری ۶۴ بیتی هم به موقع حاضر نمی شد. معماری ۶۴ بیتی می توانست نشانی پذیری حافظه را حداکثر کند٬ و از آنجایی که کنسول های جدید باید قادر به اجرای همزمان اپلیکیشن ها باشند٬‌ این مورد مهم بود٬ ولی زمان بندی جور در نمی آمد. معماری های مبتنی بر ARM هم به زودی از لحاظ قدرت با هسته های Jaguar شرکت AMD برابری خواهند کرد٬ ولی زمان بندی آن تغییر هم برای استفاده در کنسول های جدید مناسب نبود.
 
مورد بعدی٬ اجرا و ساخت بود. سونی و مایکروسافت هر دو چیپ های مجتمع پردازشی (سیستم روی یک چیپ یا SOC) مبتنی بر معماری  X86 می خواستند٬ یعنی یک قطعه سیلیکون که تمام عملکردها در زمینه پردازش اپلیکیشن ها٬ گرافیک٬ ویدیو٬ پردازش عکس٬‌ صدا٬ و اداره کنترلرهای امنیت و حافظه و در نهایت ورودی/خروجی (I/O) را بر عهده بگیرد. تنها چیزهای جدا از چیپ مجتمع در داخل کنسول٬ واحدهای حافظه و مدیریت انرژی هستند. علاقه به داشتن چیپ مجتمع بسیار منطقی بود. اول به خاطر مصرف کمتر انرژی٬ دیگر به خاطر اشغال فضای کوچکتر و گرم شدن کمتر. این گونه بود که انویدیا هم از چرخه انتخاب خارج شد.
 
شاید ندانید که سونی و مایکروسافت نیازهای اختصاصی و مختلفی در زمینه پردازش گرافیک٬ ویدیو٬ امنیت محتوا٬ و حتی حافظه داشتند. هر یک می توانستند رو به طراحی و ساخت چیپ های اختصاصی خود بیاورند ولی تجربه کافی یا توان قرار دادن ۵ تا ۷ میلیارد ترانزیستور بر روی یک قطعه سیلیکون را نداشتند. همکاری با شرکتی مثل Open Silicon می توانست یک انتخاب باشد ولی پروژه آنقدر پیچیده بود که نیاز به شریکی رده بالا و خبره وجود داشت که طراحی های سطح بالا و پیشرویی داشته باشد. در این مرحله٬ نیاز به چیپ مجتمع پردازشی با طراحی اختصاصی٬‌ اینتل را هم از دایره انتخاب خارج کرد.
 
همه سرها به یک سو اشاره می کردند: سرانجام AMD توانست این کسب و کار بزرگ و پر سود را برنده شود زیرا توان فنی بالایی در طراحی هسته های اختصاصی داشت و نیز٬ تجربه و تعهد و توان پیاده سازی پروژه ای به این مهمی را دارا بود. پیشرو بودن در زمینه CPU و GPU و سایر موارد هم به کمک AMD آمد. این شرکت که اولین سازنده چیپ مجتمع X86 با ۴ هسته پردازشی بود٬ ساخت چیپ ۸ هسته ای را هم آسان یافت و در نهایت٬‌ با برپایی یک بخش پشتیبانی محصول برای حمایت از تلاش های در حال انجام٬ نشان داد که آماده پذیرش مسئولیت کارهایی است که سایر شرکت ها از پس آن بر نمی آمدند.
 
این هم از داستان پیروژی قاطع AMD در میدان کنسول های بازی.

 

در حاشیه مراسم معرفی اکسپریا Z اولترا در دوبی‎
همانطوری که دقایقی پیش در نارنجی خواندید، سونی طی مراسمی در دوبی از اکسپریا Z اولترا در خاورمیانه رونمایی کرد. در مطلب قبلی نگاه نزدیکی داشتیم به این فبلت جذاب و قابلیت های آن را با هم مرور کردیم. اما این تمام ماجرا نیست و کنفرانس سونی، از حاشیه های جذابی هم برخوردار بود.
 
مسئولین سونی در دفتر خاورمیانه و آفریقا، مسابقه جالبی را برای شرکت کنندگان طراحی کرده بودند که در هر یک از آیتم های آن، بر یکی از ویژگی های اکسپریا Z اولترا تاکید شده بود. در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید تا در جریان رویدادهای این مسابقه هیجان انگیز، قرار بگیرید.

 

درز عکس هایی تازه از هونامی، تلفن هوشمند پرچمدار ۲۰ مگاپیکسلی سونی
داستان هونامی ، اسمارت فون افسانه ای سونی روز به روز داغتر می شود و هر روز اطلاعات تازه تری درباره آن به بیرون درز پیدا می کند. چندی پیش عکسی همراه با جدول مشخصات این پرچمدار سونی منتشر کردیم و روز پنجشنبه هم عکسی احتمالی از نمای پشتی آن به بیرون درز پیدا کرد . 
 
تا کنون طبق آخرین شایعات، احتمال می دهیم اسمارت فون سوگلی سونی از نمایشگر ۵ اینچی  فول اچ دی، پردازنده اسنپ دراگون ۸۰۰ چهار هسته ای ۲.۳ گیگاهرتزی، ۲ گیگابایت رم و باتری ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره ببرد. 
 
و بخش مهم داستان اینجا است که همه متفق القول اند که سنسور عکاسی این تلفن هوشمند یک CMOS سایبرشات ۲۰ مگاپیکسلی خواهد بود که با لنز کارل زایس همراهی می شود. 
 
و آخرین خبر هم اینکه روز گذشته عکس هایی از این سوگلی در اینترنت منتشر شده که نشان از بخش پشتی بافت دار آن و نوار آلومینیومی در اطرافش دارد. انتظار می رود هونامی شهریورماه در نمایشگاه IFA برلین رونمایی شود.

 

 

تبدیل آیفون به دوربین سه بعدی با Poppy 3D Device
ابزار جانبی جدیدی با نام Poppy قرار است به آسانی امکان ضبط و تماشای ویدیو و فیلم های سه بعدی را به اسمارت فون اپلی شما اضافه کند. 
 
Poppy 3D Device توسط اتان لاوری و جوی ایتزبرگ طراحی شده و اولین گجت دنیا است که می تواند آیفون و آیپاد شما را به یک دوربین 3D تبدیل کند. این دستگاه با آیفون 4 به بعد و آیپاد تاچ نسل پنجم قابل استفاده است.
 
به محض اینکه اسمارت فون تان را درون آن قرار دهید، Poppy با استفاده از دوربین موبایل تان و  آینه های ویژه ای دو تصویر برجسته (stereographic) ضبط می کند. و هنگامی که به چشمی های دوتایی آن نگاه می کنید، لنزهای Poppy دو تصویر ضبط شده را در قالب یک عکس یا ویدیوی سه بعدی برجسته به نمایش می گذارند.
 
«Poppy برای ثبت مراسمی چون عروسی و برنامه های ورزشی عالی است. و البته برای بازی با فرزندتان در مسافرت یا حیاط خانه هم خارق العاده به نظر می رسد. تصاویر و ویدیوهای ضبط شده با Poppy سه بعدی هستند. و تماشای آنها، همانند تجربه اتفاقات اصلی لذت بخش است!»
 
 
«تماشای محتوای سه بعدی با Poppy بسیار غنی تر و جذاب تر از کاربرد عینک های قرمز/آبی است. از آنجایی که یوتیوب 3D هم از تکنولوژی برجسته سازی تصویری همانند Poppy بهره می برد، لذا تماشای آنها در این ابزار زیبا، تمام رنگی و با کیفیت سه بعدی HD خواهد بود.»
 
 
پروژه Poppy 3D Device اکنون در سایت Kickstarter به دنبال سرمایه گذار می گردد و با جذب سرمایه کافی، قرار است ایده اش را به مرحله تولید انبوه برساند. احتمالا این گجت جذاب از اواخر ۲۰۱۳ یا قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار به بازار عرضه می گردد
.

 

اگر به خاطر داشته باشید، اواسط سال ۲۰۱۲، آن زمان که هنوز فکر می کردیم قرار استاندروید 5.0 با نام جیلی بیلی به بازار بیاید؛ از احتمال ارائه این سیستم عامل بر روی چندین اسمارت فون با برند نکسوس  خبر دادیم. اما حالا کم کم گوگل این شایعه را به شکلی دیگر تحقق می بخشد.
 
پس از تایید خبر عرضه گلکسی اس 4 و اچ تی سی وان با اندروید خالص و آغاز فروش اختصاصی آنها از طریق گوگل پلی استور از سه روز پیش، اکنون نوبت به یک غول موبایل ساز چینی رسیده که از این قافله عقب نماند. 
 
هواوی روز گذشته تایید کرد که قصد دارد با همکاری گوگل محصولی مجهز به اندروید خالص را از طریق گوگل پلی استور برای فروش عرضه کند. کوین هو، رئیس بخش تولید موبایل هواوی در مصاحبه ای اعلام کرد شرکتش «در حال کار با گوگل است تا به تجزیه و تحلیل امکان» تولید نسخه ای گوگلی از اسمارت فون خارق العاده نازک اسند P6 بپردازند.
 
این اسمارت فون تنها ۶.۲ میلیمتر ضخامت داشته و به نمایشگر 4.7 اینچی 720p مجهز است. پردازنده ۴ هسته ای آن 1.5 گیگاهرتز قدرت داشته و از دوربین ۸ مگاپیکسلی بهره می برد. همان طور که پیشتر گفتیم، این اسمارت فون قرار است از ماه آینده وارد بازارهای اروپایی و آمریکایی شود.

 

گوگل در حال کار روی کنسول بازی اندرویدی و ساعت هوشمند
خبرهای مربوط به کنسول بازی بیشتر به شرکت های سونی، مایکروسافت و نیتندو مربوط می شوند اما وال استریت ژورنال گزارش می کند که گوگل هم مشغول کار روی ساخت یک کنسول بازی است که با سیستم عامل اندروید کار می کند.
 
طی سال های گذشته بازی های سیستم عامل اندروید رشد فوق العاده ای داشته اند و گوگل معتقد است که حالا زمانش رسیده که اندروید کنسول بازی اختصاصی خودش را داشته باشد.
 
اما خبر منتشر شده به کنسول بازی محدود نیست و گفته شده که گوگل نسل بعدی Nexus Q را هم وارد بازار می کند. محصولی که در همان ابتدا موفق نبود و گوگل به سرعت آن را از بازار حذف کرد.
 
ادامه داستان در مورد کار روی ساعت هوشمند است. در حالی که تصور می شد اپل مشغول ساخت ساعت هوشمند است و گوگل روی عینک هوشمند کار می کند. حالا ادعا شده که گوگل از ساخت ساعت نیز صرف نظر نکرده و روی این گجت نیز کار می کند. ساعتی که با سیستم عامل اندروید کار می کند و با تلفن و گلس نیز مرتبط خواهد بود.
 
با این حساب طی ماه های آینده و با ورود گجت های پوشیدنی به بازار، شاهد باز شدن مرزهای رقابتی جدیدی بین شرکت های فناوری دنیا خواهیم بود و ماجرا از تلفن های هوشمند و تبلت ها فراتر خواهد رفت.

 

FingerQ و اضافه کردن سنسور اثر انگشت به تلفن های اندرویدی
FingerQ یک شرکت هنگ کنگی است که به تازگی مشغول تولید مجموعه ای از کیس های بیومتریک ویژه اسمارت فون های اندرویدی شده تا برای امنیت بیشتر، سنسور اثر انگشت را به آنها بیافزاید.
 
البته این سنسورها قرار نیست جایگزین قابلیت های امنیتی درونی تلفنهای اندرویدی شوند و هنوز برای ورود به تلفن هوشمندتان به رمزعبور و پترن نیاز دارید. اما این محصول قرار است لایه امنیتی جدیدی را به اپلیکیشن های مهم انتخابی اضافه کند.


ادامه مطلب ...

 

رونمایی از MintBox 2 با طعم لینوکس نعنایی
لینوکس Mint یکی از توزیع های محبوب لینوکس به حساب می آید و مدتی پیش نسخه ۱۵ این سیستم عامل رسما ارایه شد و می توانید در صورت تمایل آن را دانلود و روی کامپیوترتان نصب کنید.
 
اما امروز تیم مینت با همکاری یک شرکت دیگر از یک کامپیوتر کوچک ویژه برای این سیستم عامل رونمایی کرده است. اگر طرفدار مینت هستید، حالا می توانید MintBox 2 را با سیستم عامل محبوب تان بخرید.
 
این کامپیوتر دارای پردازشگر Core i5 اینتل است و با ۴ گیگابایت رم و هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی ارایه می شود. روی آن دو پورت شبکه گیگابایتی هم پیدا می کنید و شرکت سازنده هم ۵ سال آن را ضمانت خواهد کرد.
 
کامپیوتر MintBox 2 با قیمت احتمالی ۶۰۰ دلاری وارد بازار خواهد شد. هرچند شما می توانید خودتان یک کامیپوتر ارزان قیمت سر هم کنید و از مینت لذت ببرید. اما اگر به دنبال یک جعبه کوچک و بدون صدا هستید، شاید بخواهید این مینی پی سی را امتحان کنید.

 

با وای-فای آن سوی دیوارها را هم ببینید
همیشه دوست داشته‌اید به طریقی سر از کار همسایه خود درآورید یا ببینید آن سوی دیوار چه می گذرد؟ به نظر می‌رسد فناوری تکمیل شده دانشگاه ام.آی.تی برای شما ساخته شده است: یک فرستنده سیگنال وای-فای که می‌تواند تبلت یا لپتاپ شما باشد کافی است، باقی کار را به این فناوری جدید که Wi-Vi نام گرفته است بسپارید.
 
مدتی پیش خبرهایی مبنی بر ابداع یک فناوری مبتنی بر سیگنال های وای-فای برای تشخیص حرکت در آن سوی دیوار منتشر شد و به تازگی محققان دانشگاه ام.آی.تی آن را تکمیل کرده اند. این سیستم دو سیگنال یکسان نزدیک به هم که یکی وارون دیگری است را ارسال می‌کند تا برآیند آن‌ها همدیگر را خنثی کند.
 
اگر کسی پشت دیوار حرکت کند بازگشتی سیگنال از اشیای ثابت خنثی می‌شود و تنها اثر حرکت فرد مشخص می شود. گیرنده دستگاه هم با تحلیل داده‌ها مکان دقیق فرد و حرکت او را محاسبه کرده و نشان می دهد. با این فناوری می‌توان حتی حرکات دست و پای فرد را هم تشخیص داد و از آن می‌توان در کنترل وسایل خانگی استفاده کرد.
 
حالا ابداع کنندگان این فناوری معتقدند از آن می‌توان در امور نظارتی در مکان های حساس هم استفاده کرد و از دقت بالای آن مطمئن بود. پس اگر روزی در دست تک تیراندازان پلیس هنگام عملیات یک تبلت دیدید تعجب نکنید احتمالاً او در حال ردیابی هدف خود است. 
 

 اندروید ۴.۳ به زودی ارایه خواهد شد؟

گوگل مشغول تست اندروید 4.3 است و تعدادی اسکرین شات جدید از این سیستم عامل لو رفته که روی تلفن گلکسی S4 تست می شده است.
 
با نگاه به این اسکرین شات ها نمی توان امکانات جدید به خصوصی را کشف کرد و تنها نکته برجسته تغییر در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین است و می بینیم که نام این نسخه نیز Jelly Bean باقی مانده.
 
گفته می شود که گوگل قصد دارد اندروید ۴.۳ را هر چه زودتر ارایه کند و معرفی اندروید ۵ را به پاییز برساند. در عین حال شنیده شده که اندروید ۵ به گونه ای طراحی شده که روی تلفن های ارزان قیمت نیز کار خواهد کرد.
 
این در حالی است که در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل که در اردیبهشت ماه برگزار شد، منتظر معرفی اندروید جدید بودیم. شما فکر می کنید علت تاخیر گوگل در معرفی نسخه جدید این سیستم عامل چه بوده است؟

پيوندها